There was an error in this gadget

Tuesday, August 31, 2010

steps

i am scared for having no feeling at all. i am scared of being me.

i want to be surrounded by people whi have faith in me. people who can simply scold me for being me now. someone who can make me realise to appreciate this oppurtunity. i need them who know me better than i know myself.

emo nak mampos en. hahaha. langkah menjadi wanita :p

Sunday, August 29, 2010

hidup

" fikir sal math pon nk cover" god, i still remember the moment, the first impression after so long no face to face scene. time flies like a powerful flies. fast and undetected. as predicted. ;) it was long time ago. reminiscing those make me feel like i am sixteen again. 16. SIXTEEN. itu dulu kan. zaman sekolah yang datang sekali. '',

that is why i value the friendship with people back there. so that i can feel it again. feeling of being young. innocent. as for me. my rebel phase isn't high school life, it was after that, till now. the transaction phase from a teenager to a WOMAN. being a woman in future somehow freak me out. it is true what they said, the hardest part of life is finding who you really are.

life is terrifying enough to mess with it.

what value you more is being you.

have you ever came across this situation before. you bumped into someone. you know him/her for sure, but you are just afraid to greet him/her as she/he may not know you too. does it ring a bell?

if you ever bump into me somehow. 5 years from now. 20 years for now. anytime. just greet me. as i want to do it as much as you do, i just not have the guts. aku pengecut sket. buat bodoh pandai. buat pandai tu yang tak pandai :)

i miss home. i miss people back there. ini bukan homesick. cume rindu masa itu. :D

Thursday, August 26, 2010

bangga eden;)

chest out.stomach in. good tips in capturing good pictures. bahaha. kalau kau perempuan. harap2 tak buat begitu la eh. tp part masukkan perot tu. wajib ok. aku pon selalu tarik nafas dalam2 ble tgkp gamba. baru la urmph sket.bahaha

kenapa belajar dekat uni of sydney seronok:

1, sydney city. keluar malam2 pon cm ade tmpt bole nk lepak. aritu fifa world cup tu. sampai pagi bole lepak dkt luar tgk bola smbil mengigil manje kesejukan. haha

2, bila ko dekat city, ko akan nampak cm org bandar. dlu cita2 before fly. kunun nk g tmpt2 bandar ni sbb nanti bile balik. ade la perubahan yg mantap dalam diri. hahaha

3, bila duduk city, boleh la kutuk orang2 yg beljar kt suburb yg hulu sket. almaklumlah orang bandar. bahahaha

4, uni saya cantik, google la, sila2 google, university of sydney, hahaha. jangan cakap la, setiap kali jmpe tourist sure cm. have you been to my uni? tak ke bangga den. :D

5, uni kt sni tak macam malaysia, lecture tak wajib, sunat je. ;) takde koko, tute pon tak wajib sgt. though amek attendnce tapi certain subjcts je bnde tu masuk dlm marking. tapi serius tute membantu amat2. kalau g kelas tu. banyak sangat yg tak paham dari yg pahamnye, tak ke parah. haha

6, as aku duduk hall, budak uni aku cam sket. then sure cm. nampak bersusah payah sket la nk g kelas. kire cm. exclusive la. bahahaha. bajet gle aku ini ;D perjalanan aku g kelas tak same macam unsw nye student. kami kne bersusah payah sedikit. kena bangon awal sejam lebih sedikit dari masa kelas. tapi sni seronok ;D

7, malas nk pk da. bahaha. tapi aku percaya. ape yg aku dapat. tu yg terbaik en. :)


membuat kebaikan itu susah. susah tu akan hilang.pahala tu akan kekal,
berbuat tidak baik itu seronok, tapi seronok tu akan hilang.dosa itu akan kekal.

usha lagu ni. gne mr youtube : 150 juta :)

Tuesday, August 24, 2010

282

tangan badan kaki muka. berkulit macam ular serta gatal gileee. ini smue sbb kekeringan. sjok yg kering. panas yg kering. aish. kat malaysia tak macam ni pon. bahahahha.

Monday, August 23, 2010

selamat hari bapa

Biasanya, bagi seorang anak perempuan yang sudah dewasa, yang sedang bekerja diperantauan, yang ikut suaminya merantau di luar kota atau luar negeri,yang sedang bersekolah atau kuliah jauh dari kedua orang tuanya...Akan sering merasa rindu sekali dengan ibunya..Lalu bagaimana dengan AYAH?

Mungkin kerana ibu lebih sering menelefon untuk menanyakan keadaanmu setiap hari, tapi tahukah kamu, jika ternyata ayah-lah yang mengingatkan ibu untuk menelefonmu?

Mungkin dulu sewaktu kamu kecil, ibu-lah yang lebih sering mengajakmu bercerita atau berdongeng, tapi tahukah kamu, bahwa sekembalinya ayah dr bekerja dan dengan wajah lelah ayah selalu menanyakan pada ibu tentang khabarmu dan apa yang kau lakukan seharian?

Pada saat dirimu masih seorang anak perempuan kecil.Ayah biasanya mengajari putri kecilnya naik basikal .Dan setelah ayah mengganggapmu sudah boleh menunggangnya, ayah akan melepaskan roda bantu di basikalmu .Kemudian Ibu bilang : "Jangan dulu ayahnya, jangan ditanggalkan dulu roda bantunya", itu kerana ibu takut puteri manisnya akan terjatuh lalu terluka....

Tapi sedarkah dikau?Bahwa ayah dengan yakin akan membiarkanmu, menatapmu, dan menjagamu
mengayuh basikal dengan seksama kerana dia tahu puteri kecilnya PASTI mampu melakukannya.

Pada saat kamu menangis merengek meminta alat permainan yang baru, ibu menatapmu hiba.Tetapi ayah akan mengatakan dengan tegas : "Boleh, kita beli nanti, tapi tidak sekarang" Tahukah kamu, ayah melakukan itu kerana ayah tidak ingin kamu menjadi anak yang manja dengan semua tuntutan yang selalu dapat dipenuhi.



Saat kamu ditimpa sakit , ayah lah yang terlalu khawatir sampai kekadang sedikit membentak dengan berkata : "Sudah di beritahu! kamu jangan minum air sejuk!".Berbeza dengan ibu yang memperhatikan dan menasihatimu dengan lembut.Ketahuilah, saat itu ayah benar-benar mengkhuatirkan keadaanmu..

Ketika kamu sudah beranjak muda remaja..Kamu mulai menuntut pada ayah untuk mendapat keizinan keluar malam, dan ayah bersikap tegas dan mengatakan: "Tidak boleh!".Tahukah kamu, bahwa ayah melakukan itu untuk menjagamu?Kerana bagi ayah, kamu adalah sesuatu yang sangat - sangat luar biasa
berharga..Setelah itu kamu marah pada ayah, dan masuk ke kamar sambil membanting pintu...

Dan yang datang mengetok pintu dan memujukmu agar tidak marah adalah ayah.Tahukah kamu,bahwa saat itu ayah memejamkan matanya dan menahan gejolak dalam batinnya, Bahwa ayah sangat ingin mengikuti keinginanmu, Tapi lagi-lagi dia HARUS menjagamu?

Ketika saat seorang teman lelaki mulai sering menelefonmu, atau bahkan datang ke rumah untuk menemuimu,ayah akan memasang wajah paling cool sedunia.... :') ayah sesekali menguping atau mengintip saat kamu sedang berbuall berdua di ruang tamu..Sedarkah kamu, kalau hati ayah merasa cemburu?

Saat kamu mulai lebih dipercaya, dan ayah melonggarkan sedikit peraturan untuk keluar rumah untukmu, kamu akan memaksa untuk melanggar jam malamnya.Maka yang dilakukan ayah adalah duduk di ruang tamu, dan menunggumu pulang dengan hati yang sangat khuatirdan bimbang.Dan setelah perasaan khuatir itu berlarut - larut.Ketika melihat puteri kecilnya pulang larut malam hati ayah akan mengeras dan memarahimu..Sedarkah kamu, bahwa ini kerana hal yang di sangat ditakuti ayah akan segera datang? "Bahwa puteri kecilnya akan segera pergi meninggalkannya"



Setelah lulus SPM, Ayah akan sedikit memaksamu untuk menjadi seorang Doktor atau Engineer. Ketahuilah, bahwa seluruh paksaan yang dilakukan ayah itu semata - mata hanya karena memikirkan masa depanmu nanti.Tapi ayah tetap tersenyum dan menyokongmu saat pilihanmu tidak sesuai dengan keinginan ayah.

Ketika kamu menjadi gadis dewasa.Dan kamu harus pergi kuliah dikota lain.ayah harus melepaskanmu di bandar.Tahukah kamu bahwa badan ayah terasa kaku untuk memelukmu? Ayah hanya tersenyum sambil memberi nasihat ini - itu, dan menyuruhmu untuk berhati-hati.Padahal ayah ingin sekali menangis seperti ibu dan memelukmu erat-erat.Yang ayah lakukan hanya menghapus sedikit air mata di sudut matanya, dan menepuk pundakmu berkata "Jaga dirimu baik-baik ya sayang".Ayah melakukan itu semua agar kamu KUAT....kuat untuk pergi dan menjadi dewasa.

Disaat kamu kesempitan wang untuk membiayai perbelanjaan semester dan kehidupanmu, orang pertama yang mengerutkan kening adalah ayah. Ayah pasti berusaha keras mencari jalan agar anaknya boleh merasa sama dengan teman-temannya yang lain.Ketika permintaanmu bukan lagi sekadar meminta alat mainan yang baru, dan ayah tahu ia tidak mampu memberikan apa yang kamu inginkan...

Kata-kata yang keluar dari mulut Ayah adalah : "Tidak.... Tidak boleh!" Padahal dalam batin Ayah, Ia sangat ingin mengatakan "Iya sayang, nanti ayah belikan untukmu".Tahukah kamu bahwa pada saat itu Ayah merasa gagal membuat anaknya tersenyum?

Saatnya kamu berjaya sebagai seorang sarjana. Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan memberi tepuk tangan untukmu.Ayah akan tersenyum dengan bangga dan puas melihat "puteri kecilnya yang
tidak manja berhasil tumbuh dewasa, dan telah menjadi seseorang" Sampai saat seorang teman Lelakimu datang ke rumah dan meminta izin pada ayah untuk mengambilmu darinya.Papa akan sangat berhati-hati memberikan izin..Kerana Ayah tahu.....Bahwa lelaki itulah yang akan menggantikan posisinya nanti.

Dan akhirnya....

Saat ayah melihatmu duduk di kerusi pelaminan bersama seseorang Lelaki yang di anggapnya mampu menggantikannya, Ayah pun tersenyum bahagia..Apakah kamu mengetahui, di hari yang bahagia itu ayah pergi kebelakang pentas pelaminan sebentar, dan menangis? Ayah menangis karena ayah sangat berbahagia, kemudian ayah berdoa....Dalam lirih doanya kepada Tuhan, Ayah berkata: "Ya Allah tugasku telah selesai dengan baik....Puteri kecilku yang lucu dan kucintai telah menjadi wanita solehah yang cantik....Bahagiakanlah dia bersama suaminya...rahmatilah kehidupan mereka Ya Allah"

Setelah itu Ayah hanya mampu menunggu kedatanganmu bersama cucu-cucunya yang sesekali datang untuk menjenguk...Dengan rambut yang telah dan semakin memutih....Dan badan serta lengan yang tak lagi kuat untuk menjagamu dari bahaya....Ayah telah menyelesaikan tugasnya....Papa, Ayah, Bapak, atau Abah kita...Adalah sosok yang harus selalu terlihat kuat...Bahkan ketika dia tidak kuat untuk tidak menangis...Dia harus terlihat tegas bahkan saat dia ingin memanjakanmu.Dan dia adalah yang orang pertama yang selalu yakin bahwa "KAMU MAMPU" dalam segala hal..

Ana mendapatkan notes ini dari seorang sahabat, dan mungkin ada baiknya jika ana berkongsinya kepada sahabat-sahabat ana yang lain.Yup, banyak hal yang mungkin tidak bisa dikatakan Ayah / Bapak / Papi kita...tapi setidaknya kini kita mengerti apa yang tersembunyi dibalik hatinya.

wallahu a'alam.

sebelum raya

week5.longlong way to go. secara jujurnya. sy takot sem ni nk habis.takot jadi macam sem lepas. usaha cm da tatau nk ckp pe. tp hasil cm. aish. down to earth habis da gue ;) takde rezeki kot. ade hikmahnye tu. msti nk tunjuk.tu la.slme ni riak sgt. pe nak smue dpt. nk duit rakyat dapat. nak pergi oversea dapat. ni je yg tak dpt. ade hikmah tu. berusaha lagi nina oi. ;D

3 and half months to go. bapaaak lamee. where as for you. 2 bulan lebih. gle nk mengade. fly lambat. balik nk awal2 sgt je. blsh kang. haha

dugaan tu perlu dalam hidup. supaya kite sedar kedudukan kita. jangan asyik mendongok dagu ke langit dengan hati yg riak je. belajar rendah2 diri sket. rase sket diri tu hina. cis. betol la. since result keluar. aku rase hina je. malu dengan rakyat malaysia. mendada dengan riak. belajar oversea konon. result macam tahi. bahaha. tapi . sy sedar jugak la sket2. jangan nk lawan ckp makbapak. dorg suruh pergi kelas. jangan ponteng. jangan nk bajet ko tu bijaksana sangat bole beljar sendri. duit rakyat tu ko membazir. bahahaha

sy menjalani kehidupan yg sehat. bangon di awal pagi.kemudian berjalan ke uni. malam buta baru balik dan seterusnya :D

hei u. tak payah la sakit ok ? :D

selamat berpuasa hari ke...
ko kire la sndri hari yg ko bace ni da hari ke berapa puasa k.:D

raya ni saya tak balik pon. time ni la nk uji tahap kekentalan diri.hahahha. saya bukan ape. bukan tak nak balik.tp tula. tak cuti en. hahaha. cuti sy dkt hujung2 sem nanti baru la die reti nk tonjolkan diri. takpe la. sket lg nina. sket lg. otak sy da jem la. arini sydney sjok cm nk gile. aku plak pandai g pakai slipa. mmg harusss lah kaki rase cm nk patah sbb beku kesejukan. haha

p/s : saya rase macam da nk matang la. bahahahhaha

gambar2 ini adalah selepas berpenat lelah menangkap gamba bajet kot2 nk hanta salam perantauan la.then. mereka cm ajak. pakai baju melayu begitu.huhu. sy pon. ok je la. :) smue tu final sem da. sy je kanak2 ribena lg.haha

Thursday, August 19, 2010

wahaha

pada mulanya sy smgt nk try student exchange. kemudiannya. sy teliti punya teliti. semua nye kne support sendri. kecuali tuition fees. sy nk g europe. tapi tula. flight pon bayo sendri. haish. pudar perasaan ingin belajar bersungguh2..hahahhaha

Tuesday, August 17, 2010

279

salam perantauan

ini gamba yang sy dengan bajetnye menghanta ke utusan ;) hanta nak dua je. sbb satu lg tu nk tulis sekolah2. satu lg tu nk tulis time foundation dulu. org tu la. die g limitkan. ucapan tk bole nk panjang2. bayangkan kalau dalam gamba 20 org. haruslah ucapan panjang berjela. :)

owh. mari saya nk becerita. kalau anda tak berpuasa kat sni. i mean sydney la. tempat lain tak tahu la. mule2 tu. agak segan la nak makan secare terbuka. owh.tidak .masih malu lagi.haha. tp dalam lecture hall tak malu la. tp still pandang sekeliling tgk.kot2 ade org melayu ke. org islam ke. nervous jugak sebenarnye.huhu

tapi as sy duduk masia hall en. die tapau kan tok sahor.ape lagi. bwk g uni la.jadi lunch. takde keje nk bgon pepagi buta semata nk makan bnde yg bole di makan pada waktu tengahari.haha. ;)

dua hari sy duduk hall. berjaya ke kelas dengan jaya nye. tolak tepi la terlelap mase kelas psycho. yg tu mmg tak le tahan da mata. bayang kan la. tido satu lebih. 6 lebih kene bangon. then naik bus 7 lbih. LEPAS ITU PERLU JALAN KAKI 20 MINIT. maaf la orang2 yg nk bayangkan sy gemok. rasenye mmg tidak la.bahaha. harusla aku penat. dalam bus pon rase nk terlelap. gle perantau betol ni.hahaha

esok kelas sy start lambaat. PUKUL 9. ok. selamat malam .



sy da tak homesick sangat. sbb banyak lagi benda nk fikir selain nk homesick2 ni.haha


p/s ; ko ingt ko ade orang gaji eh kat sni yg nk buat semua benda tok ko.

Sunday, August 15, 2010

post

kadang-kadang. dua hari pon macam2 bole berubah. kejap je sangat tp perubahan tu besar. tapi tu la. hidup en. kalau tidak berani jangan lintas jalan. takot terberhenti tgh jalan. kne langgar. mati. ;) ade kaitan di sana sinun tu. try la kaitkan k ;D

bnde kalau tk kne care. niat baik pon tak jadi :D
sekarang ni di merata2. ade video pasal dosa facebook 24 jam. niat tu saya tahu baik. saya tahu apa yg anda cuba sampaikab. saya pon fikir juga benda2 begitu. tapi. aib org tu kena la jage en ;) kalau gamba sy among the pics tu. rasenye. berapi jugak saya. bukan apa. malu. mmg la bole nk kate. oo. tahu mapu. upload kt fb. tunjuk kt org. tak malu pulak. keadaan itu berbeza. tak sama. letak tmpt anda pada tmpt mereka2 yang ada dalam gamba tu. apa perasaan anda? ;)

saya da duduk di malaysia hall sdney. smlm buka makan nasi beriyani. wahahahaha. esok kelas pukul 8 . jarak nk g uni tanpa kesesakan jalan raya adalah 30 minit. pagi2 en org g kerja. sy perlu gerak pukul7. bayangkan laaa. hahaha ;p

Wednesday, August 11, 2010

ramadhan

semua benda ada kali pertama en. sangat mustahil untuk ada kali kedua kalau takde kali pertama. :)

ini first time sy puasa kt perantauan.ceh.haha

mcam sangat celaru. haha.



tgk peta tu. sy sekarang kt sydney. sekeliling sydney, smue puasa khamis. newcastle. melbourne. tasmania. brisbane. khamis juga. pastu2. ade satu kawasan ni. kwsn org islam kt suburb sydney gak la. mereka pun tak puasa lagi. tak kesah la.asalkan. smua org kt sni yakin harini ini hari rabu da start satu ramdhan. redha je la :)

pastu2. terawih en. dengan aiisyah je la. berdua en. lawak. bayangkan .selama ni tak pernah nk amek tahu. tetbe kne sendiri2. jemaah. cm dok bantai glak je. dedua cm terkial2 .haha. but.it was a great experience la. :) untuk semua bakal suami. belaja2 la buat terawih k. susah hidup karang.haha untuk mereka kat malaysia atau negara islam lain. bersyukor la selagi mudah bagi anda untuk ke masjid. pergi la k ;)

first day puasa. saya g kelas en. tetbe plak la harini semua org dok smgt nk minum air dalam kelas. sy pon tak paham sgt. perasaan sy mungkin.hahaha.

walau sy dok jauh . sy puasa macam org lain juga. sy tak bole makan secara terbuka kalau tak bole puasa. sbb nanti menimbulkan fitnah terhadap agama sy.
ble da jauh. kesedaran agama tinggi. sbb kite bukan bawak diri sendri je. bawak maruah keluarga. sponsor. negara serta agama. ;)

sahur sy macam org lain jugak. lpe plak nk cerita.haha. pagi2. kejot aiisyah. sahor. subuh. tido. bgon. kelas. biase la tu en, huhu. tp sy rindu uniten. sangat2. nanti sy cerita k :D

buka? terima kasih kerana harini habis lab awal. rezeki kot dpt tutor yg tak check sgt.tanda je.haha.

menu: ikan bilis goreng.ngn sambal. hahaha. tak sedih pon. biase je. ;D



salam perantauan dah tangkap. tinggl nk plh serta hanta. nanti da plh sy tunjuk k


kehadapn semua orang. selamat menyambut ramadhan yang mulia. moga kali ini lagi baik dari tahun lepas. kalau ini jadi yg terakhir. buat la yg baik2 agar tak menyesal :D

kehadapan keluarga. jangan sedih na takde kt rumah k. nanti na balik. kite puasa olok2.haha

kehadapan rakan2. : tahu. mesti korg nk ajak buka ramai2 en. takpe. redha je. tolong la.anta kad raya kt aku. alamat? sila google malaysia hall sydney.huhu

Sunday, August 08, 2010

ego tercalar

masing2 ade ego sendri. as mine, ego sy, kalau org tahu perasaan sedih sy, itu ibarat ego sy terclar ngn sgt. zussss. cm dalam la kunun. haha

puase da dkt en. couple days to go. saya tak nak puase kt sni bole?

raya kt rumah bole?

mmg la keadaan sekeliling tak berubah. tapi perasaan berubah. haha

Sunday, August 01, 2010

272

kehadapan semua.
saya bukan macam wanita. sy wanita ye. ecehceh. huhu.
sy pon taktahu nk describe diri bagaimana. pada mulanya saya ingat. ah. ramai je perempuan seperti saya. kasar. ganas. kurang sopan. pakai seluar nk londeh je. then. selepas sy mengusha ramai para gadis di sni. melayu la. serta di tempat yg sy melawat. cisss tkde sorg pon macam sy. gle aku ni manusia perempuan yang pelik ke apakah. tkde sorg pon yg blkg seluar kt bhgian kaki tu terkoyak mcam sy. kan da kte. sy suke pakai seluar labuh2. itula yg labuhnye. sapu lantai. even kain sekolah sy pon begitu. then. sy tak sopan. erti kte tk sopan yg sebenar. tu kalau dlm realiti hidup yg normal la. kate la nk jmpe bakal mak mentua serta bapa mertua. mmg la tros aku berubah jadi manusia plg sopan yg dorg pernah tgk. hati kne beli dlu. huhu.

apa benda nth aku merapu. oh. btw.

si encik yg kate muka sy dull tu kate. die tak sangke sy bole masak. eh tk. die tk sngke sy pandai masak. sbb die ingt sy anak manje yg tak retj buat kerja rumah langsung. hei. adik sy tiga orang kot. lelaki pulak tu smue. paham tak kaitan?mesti tk en. sbb tkde kaitan pon.
sekian.
nak tido.

jujur dari hati -orang dull- ;)

271

melihat kembali gambar2 ketika di uniten. gambar2 raya.gambar kampung. dah bole terbayang kepanasan kt malaysia. :') sedikit bulan lagi. :D


kenapa bantal kt malaysia selesa tak macam bantal dekat sini eh?

sekarang dah hujung winter, sydney dah panas, bgos ada. tak bgos ade juga. tak kesah la.sydney bes juga huhu

menonton himym, long distance dalam cerita itu tak berjaya. oleh itu? will us work? hahahaha